Hernia symptomen

Bij een hernia hoeft er niet altijd pijn aanwezig te zijn. De meest voorkomende klacht is de uitstralende pijn in de bilregio. Maar ook kunnen klachten verder uitstralen tot in de knieholte, tot buitenkant voet of onder de voet. Ook verlies van gevoel kan een symptoom zijn van een aanwezige hernia (doordat de herniatie ‘drukt’ op de zenuwbaan). De huid kan hierbij ‘doof’ aanvoelen en is er regelmatig een verminderde kracht in 1 of 2 benen te voelen. Bij hoesten, niezen of persen wordt de pijn meestal geprovoceerd, omdat er dan meer druk op de wervelkolom komt.

Veelvoorkomende hernia symptomen

Welke soorten hernia bestaan er?

De Hernia in de rug (lumbale hernia):
De rughernia komt van alle hernia’s het meest voor. Een lumbale Hernia (ook wel ‘Hernia Nuclei Pulposi‘ genoemd) is een scheur in de wand van de tussenwervelschijf. Dit komt voornamelijk voor bij mensen met een verminderde stabiliteit van de rug, of bij mensen die verkeerd belasten. Degeneratie van de tussenwervelschijf hoort bij het ouder worden. Daarom komt een hernia ook in 50% van de gevallen voor bij mensen ouder dan 50 jaar. Een HNP ofwel hernia hoeft geen pijnklachten te veroorzaken. Een hernia die pijn veroorzaakt komt het meest voor bij mensen onder de 50 jaar oud die een lichamelijk zwaar beroep uitoefenen.

De nekhernia: ofwel cervicale HNP komt minder vaak voor.
Wanneer er een nekhernia is dan komt deze het meest voor tussen de 5e en 7e nekwervel. Een nekhernia kan natuurlijk ook op andere niveaus voorkomen.

De hernia in de borstwervelkolom (borsthernia): Komt bijna niet voor.
Symptomen bij een borsthernia (ook wel een thoracale hernia genoemd) zijn; pijn aan de ribben, minder gevoel in het borst gebied. Daarnaast kunnen hoesten, niezen en persen eveneens deze klachten
provoceren.

Uw behandeling bij een hernia.

Uw therapeut zal tijdens uw eerste consult (de intake) een onderzoek uitvoeren gericht op uw gehele houdings- en bewegingsapparaat. De therapeut maakt inzichtelijk waar de hernia klachten vandaan komen. Zodat ook u inzicht krijgt in de oorsprong van uw klachten. Vervolgens wordt er samen met u een persoonlijk behandelplan opgesteld. De behandeling van uw klachten zal o.a. gericht zijn op het verminderen van de spierspanning, reductie van pijn, inzicht geven in de oorzaak van klachten en het aanleren van de juiste coping zodat u verdere provocatie van uw klachten kunt vermijden.

Behandelmethoden bij een hernia.

Afhankelijk van het onderzoek wordt er gekeken welke behandelmethode het meest effectief is voor
uw hernia klachten. Dit kunnen bijvoorbeeld onderstaande behandelmethoden zijn: